Naar buiten? Bereid u zich goed voor op winterse kou

De winters in Nederland zijn nogal onvoorspelbaar. Echter elke winter in Nederland telt momenten van extreme kou. Kou brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee. Vooral voor ouderen, mensen met hart- en vaatziekten, chronisch zieken en kinderen. Denk aan onderkoeling of angst om nog de deur uit te gaan.

Help elkaar!

Gouden Dagen roept Nederlanders op om extra oog te hebben voor de zelfstandig wonende ouderen in de eigen buurt of wijk, omdat ouderen vaak extra gevoelig kunnen zijn voor zeer lage temperaturen. Vraag uzelf af, zeker als de kou langer aanhoudt, welke ouderen of zieken in de omgeving hulp kunnen gebruiken. Schroom niet om bij ouderen in de straat aan te bellen als u vermoedt dat zij hulp (boodschappen doen, de stoep ijsvrij maken) kunnen gebruiken. De kans is groot dat het aanbod wordt geaccepteerd!

Ouderen koelen sneller af

Ouderen koelen sneller af door een verminderde warmteproductie van hun lichaam. Onderkoeling is te herkennen aan een lage lichaamstemperatuur, rillen, bleekheid en een trage pols en ademhaling. De gevolgen van onderkoeling door kou kunnen ernstig zijn. Het kan aandoeningen en ziektes die men al heeft, vooral hart en ademhalingsproblemen, verergeren en zelfs tot sterfte leiden.

Naar buiten? Bereid u zich goed voor!

  • Wees op de hoogte van de laatste weersverwachting.
  • Zorg dat er al dat er voldoende eten en drinken in huis is.
  • Als u al het huis uit moet, kleed u warm aan. Meerdere laagjes zijn beter dan één dikke trui. Trek een maillot, pyjama of lange (thermo-)onderbroek aan onder uw broek. Draag handschoenen of wanten, warme sokken en een muts, omdat u veel warmte verliest via uw hoofd.
  • Voorkom winterhanden. Als u langdurig buiten bent bij temperaturen onder het vriespunt, kunt u last krijgen van winterhanden en -voeten. Loszittende, isolerende kleding en beweging kunnen helpen om dit te voorkomen.
  • Zorg dat uw kleding droog blijft.
  • Blijf in beweging en probeer uit de wind te blijven, zoek beschutting.
  • Stap nooit de auto in zonder jas én leg standaard een slaapzak in de auto.
  • Zorg dat uw auto winterklaar is.
  • Zorg voor voldoende warm drinken en voldoende eten als u voor een langere tijd buiten bent.
  • Pas op met alcohol. U kunt sneller onderkoeld raken zonder dat u er erg in hebt. Bovendien zorgt alcohol voor warmteverlies
  • Neem een opgeladen mobieltje mee.
  • Durf om hulp te vragen als u hulp nodig hebt. Vraag uw buren of familieleden om u te helpen. Zij doen allicht graag de boodschappen voor u. Bijna iedereen is daartoe bereid als u daarom vraagt!

winter-kou-wanten-rietschoot

Blijft u binnen tijdens de kou? 

  • Controleer of de verwarmingsketel een servicebeurt heeft gehad zodat de kans dat deze uitvalt tijdens de kou gering is.
  • Verwarm uw woning goed. Het beste is om de hele woning gelijkmatig te verwarmen. Stel de thermostaat overdag in op 20°C (voor ouderen op 21°C) en ’s nachts niet lager dan 15°C.
  • Ga niet te dicht bij de verwarming zitten, dan zijn er teveel temperatuursschommelingen.
  • Blijf ondanks de kou ventileren. Dat houdt de lucht in huis gezond.
  • Kleed u warm aan. Trek een extra kledingstuk aan wanneer u naar minder of onverwarmde ruimten gaat. Als u langer in minder warme of onverwarmde ruimtes moet blijven zorg dan zo mogelijk voor extra verwarming.
  • Regelmatig te bewegen in huis.
  • Uw lichaamstemperatuur op peil te houden door voldoende warm te eten en te drinken.